اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

سرویس ایرانی

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۲۹ ب.ظ

اپیزود شماره بیست و نهم در دوم مهرماه سال 1394 در ساعت حدودا 13:05 دقیقه تقدیم حضورتون می شود. این اپیزود در راستای تکمیل اپیزود قبلی می باشد و ادامه همان حرف هاست . امیدواریم که بتوانیم این موضوع را در این اپیزود به اتمام و پایان برسانیم.

در اپیزود قبل به طور کامل وضعیت بلاگ رو مورد بررسی قرار دادم و انتقاد هایی کرده ام که شاید حرف دل خیلی از کاربران باشد . از نظر من تنها امکان جدیدی که بیان به بلاگ خود نسبت به سایر بلاگ ها بیشتر دارد یکی مالکیت معنویست که هیچ سرویس وبلاگ دهی این امکان را ندارد. یکی بیان باکس هست که آن هم معدود سرویس های بلاگ آن را دارند و دیگری نیز ارسال پست به وسیله پیامک است که آن هم معدود سرویس هایی می توان گفت که این قابلیت را دارند. داشتن قالب های تمیز و خوب و استاندارد نیز یکی از برترین امکانات بلاگ نسبت به سایر سرویس هاست. اما چرا برای همین سه قابلیت اضافه که در اصل یکی از آنها رو دیگر سرویس ها ندارند و یک تبلیغات باید این سرویس این همه گران باشد و اصلا مقرون به صرفه نباشد. نمی خواهم تنها این سرویس را زیر سوال ببرم.

چرا اصلا در ایران یک سرویس خوب به مردم داده نمی شود. بلاگ کیفیت خوب دارد اما گران است و مردم را حسابی سر کیسه می کند. بلاگفا رایگان است اما هر آن باید نگران صفر شدن وبلاگتان باشید. پرشین بلاگ تند تند سرور هایش داون می شود و ارور دارد. میهن بلاگ زیادی ساده است و رسما امکانات خاصی ندارد. رویا بلاگ از نظر کیفیت زیر صفر است. رزبلاگ که خودش را مسخره کرده . وبلاگ تعریف دارد . انجمن و عضویت در سایت واقعا صیغه به درد نخوری است و واقعا رز بلاگ زیادی به خودش زحمت داده است. وبلاگ تعریف دارد. سایت تعریف دارد . انجمن تعریف دارد. دوستانی که معمولا سواد کافی ندارند اما ادعای زیادی در این سرویس عضو می شوند و خودشان را گول می زنند. نه تنها سرویس وبلاگ دهی بلکه تمامی سرویس های این چنینی همین وضعیت را دارند. کدام سرویس ایمیل ایرانی را میشناسید که برتر از یاهو و جیمیل باشد؟ متاسفانه هیچ کدام .اما ادعای این شرکت ها مبنی بر سرویس ها ما شاالله سر به فلک می کشد.

چرا باید در ایران از این نظر انقدر ضعیف باشیم .چرا به هیچ شرکتی اجازه پیشرفت نمی دهند. در خارج از کشور یک سرور را در اختیار شما می گذارند تنها با سالانه حدودا 200 دلار.. وقتی یک انسانی که در خارج زندگی می کنند ماهانه حداقل 3000 دلار حقوق بگیرد دویست دلار برایش پولی نیست . البته سرویس های قوی تری هستند که به شما فضاهای زیادی می دهند در قبال ماهانه تنها 9 دلار . در مقابل سه هزار دلار واقعا نه عدد بسیار ناچیز است . و همه ما می دانیم که آنها خیلی بیشتر از اینها حقوق می گیرند. کیفیت سایت هایی که طراحی می کنند . گرافیک هایی که کار می کنند . فیلم هایی که می سازند. اگر آنها غار نشین بودند و ما فرهنگ غنی داشتیم پس چرا ما از خودمان جز فرش چیز دیگری نداریم؟

در خارج از کشور هر کسی یک صفحه فیس بوک دارد و یا یک وبلاگ دارد و روز نوشت ها و تجارب خودش را در وبلاگ خودش ثبت می کند . اما اکثر ما ایرانی ها از وبلاگ و یک فضا در اینترنت چه استفاده هایی می کنیم؟ شخصی در رزبلاگ اکانتی ساخته و خودش را رییس مایکروسافت می بیند. همین اینستاگرام را ببینید. کلمه ای به نام شاخ به تازگی وارد لغت ما شده است. یه عده که واقعا نه هنری دارند و نه حتی یک ذره شعور. .. پیج هایی با صد هزار نفر فالور دارند . یکی مثل امیر تتلو یک میلیون فالور دارد معقول است.امیر تتلو زحمت کشیده است هزینه کرده است آهنگ خوانده است سختی کشیده است و حقش هم است که آن همه فالور داشته باشد .اما این دختر ها  و پسر های بی ارزش که نفری دویست تا سیصد هزار فالور دارند آنها چه هنری دارند؟ جز اینکه چهار تا عکس قیافه های نشسته خودشان در فضا قرار میدهند و فضا را آلوده می کنند . چرا ما ایرانی ها جمع نمی شویم و وضعیت فعلی را بهتر کنیم. وقتی انتظارات ما اینقدر است . وقتی سیصد هزار ایرانی یک صفحه بی محتوا را در اینستاگرام فالو می کنند به همین اندازه نباید از این وضعیت انتظار داشت . وقتی شما یک صفحه بی محتوا را فالو می کنید پس سرویس وبلاگ بی محتوا و بی کیفیت را نیز انتخاب می کنید .

در ایران هیچ سرویسی به خوبی به کاربرانش سرویس نمی دهد . یا گران است، یا ترس پاک شدن اطلاعات دارید. یا کیفیت ندارد و یا هزاران اشکال و باگ دارد که نمی توانید تصمیم گیری کنید. بلاگفا سومین بار است که اطلاعاتش پاک شده است. و دایم از رده خارج می شود و ارور سرور می دهد. دیگر کاربران اینترنت چه کاری باید انجام بدهند ؟ خیلی از وبلاگ ها حتی خیلی مفید تر از وبلاگ من بوده اند و حذف شدند .وبلاگ نویسی واقعا یک هنر است . کسی بتواند خوب بنویسد .. کاری با وبلاگ های بی محتوا ندارم اما وقتی شخصی می تواند خوب بنویسد چرا باید از این حداقل امکانات استفاده کند؟

خیلی از عزیزان وبلاگ نویسی را بعد از از بین رفتن مطالبشان ترک کرده اند و کنار گذاشته اند. یک معادله ای وجود دارد که خود شما هم می توانید به آن برسید. شخصی وبلاگ نویس حرفه ای است و سرویس وبلاگدهی باید بهترین خدمات را به این شخص سرویس بدهد. یک وبلاگ نویس حرفه ای وقتی سرویس خوبی را نمی گیرد نمی تواند تند تند وبلاگ بسازد و باز ادامه بدهد . این هنر را می بوسد و کنار می گذارد. اما من نوعی که هیچ هنری ندارم و حتی نوشتن خوبی هم ندارم و وبلاگ جقول بقول درست کرده ام که عکس عروسک و صورت های کارتونی متن وبلاگ من را تشکیل می دهد وقتی وبم حذف شد مججد می سازم و همین کار رو آنجا هم انجام می دهم . شما وقتی وبلاگ خوب نبینید مطمئنا نمی توانید وبلاگ خوب هم بنویسید. بعد از ما کودکانی به این سن می رسند و می خواهد وبلاگ بنویسند. آن وقت فکر می کنند وبلاگ نویسی همین کارتون ها و جقول بفول هاست. در آمریکا وبلاگ نویسان را به رونمایی از محصولاتشان دعوت می کنند تا آنها در وبلاگشان بنویسند. مانند یک روزنامه نگار. اصلا وبلاگ نویسی به عنوان یک شغل دوم در خارج از کشور از آن استفاده می کنند. اما در ایران صد تا وبلاگ داریم که از یک کارتون تکراری حمایت می کنند و متاسفانه هم کیفیت وبلاگ نویسی را در ایران پایین می آورند و هم نسل بعدی با دید به این بلاگ ها مطمئنا وبلاگ بهتری نخواهد ساخت . من نوعی با خواندن وبلاگ های قوی که دیگر نیستند چنین وب مسخره ای را درست کرده ام و اسمش را اپیزود گذاشتم و شما هم کمی نظر لطف دارید و خرده نمی گیرید . وای به روزی که شخص دیگری بخواهد وارد دنیای وبلاگ نویسی بشود و این وب های مسخره ای که موجود هستند را ببیند و الگو بگیرد .واقعا باید فاتحه وبلاگ نویسی را خواند. نه تنها وبلاگ نویسی تمامی سرویس های ایرانی وضعیتی بهتر از این ندارند. همین شرکت بیان ماه ها هست که می خواهد سرویس میل فارسی هد را بسازد. اما هنوز این اتفاق نیفتاده. مطمئنا آن هم باز شود باز برای تعداد ایمیل های دریافتی و ارسالی باید پول پرداخت کنید. گوگل با آن کیفیت سرویس ایمیل رایگان می دهد و کاربر باید آن را رها کرده و به هد پولی بچسبد. ما ایرانی ها سود رو در کیفیت نمی بینیم. می گوییم از مواد اولیه بزنیم چنس آشغال تولید کنیم و قیمت جنس درجه یک رو روش بذاریم و سود کنیم. اما بازار در خارج از کشور این نیست . در خارج از کشور جنس درجه 1 تولید می شود اما قیمت را طوری قرار می دهند که سود برداشت از محصول بسیار پایین است .اما با فروش انبوه سود می کنند و همواره جهانی فکر می کنند . اما ما ایرانی ها هیچ وقت راهبردی به جهانی شدن نداریم. بهترین تولید تلفن همراه ما جی ال ایکس هست که مدتی خودمان مسخره اش می کردیم که تو جیب جا می شود و راحت از جیب در می آید !!  چرا نتوانسته ایم ؟

چرا در ایران شرکتی نداریم که جهانی باشد؟ چون هیچ وقت به فکر کار کردن درست نیستیم. چون همیشه دوست داریم چگونه لایی بکشیم و یک شبه ره صد ساله را برویم. تازگی ها هم که شغل شریف دلالی مد شده . کسی نه چیزی اختراع می کنه و نه ابداعی می کنه .همه دنبال این هستند جنسی رو بخرند و گرانتر بفروشند و یا ایکس را به ای معرفی کنند و یک چیزی گیرشان بیاید. آخر سر هم با گول زدن اینکه مازراتی جایزه می دهیم بنز جایزه می دهیم فروش را بیشتر کنند آخر هم به فامیل های خودشان بدهند.

اگر از بحث خارج نشویم هیچ سرویسی در ایران به درستی کار نمی کند.هر کدام به نوعی مشکلات خود را دارند. بی برنامه گی هم که همه جا وجود دارد و نمی شود کاری کرد. کاربران ایرانی همش باید با ترس از چیزی استفاده کنند .. که مبادا گران شود .مبادا خراب شود . مبادا تحریم شود. واقعا این اصلا صحیح نیست. نه می گذارید خارجی ها کیفیت را به کشورمان بیاورند . نه خودتان خدمات با کیفیتی ارایه می دهید. به نظر شما واقعا این صحیح است که چنین اتفاقی در کشور متمدن اتفاق بیفتد؟

تا زمانی که یک بیسواد سیصد هزار تا فالور دارد و جناب دکتر فلانی جراح قلب را کسی آدم حساب نمی کند وضعیت کشور ما همین است .. اصلا شایسته سالاری در ایران وجود ندارد. وقتی خودمان به خودمان رحم نکنیم .. شخص دیگری رحم نخواهد کرد .. و از این همه تایپ و متن و اعتراض تنها وقت خودمان را میگیریم چون چیزی تغییر نخواهد کرد . مبحث سرویس های مسخره ایرانی رو در دو اپیزود و در اینجا می بندیم..

راستی عیدتون هم مبارک

نظرات  (۱۷)

واقعا حرفهای درستی زدین.
 در ضمن شما هم خیلی خوب مینویسید. روون نوشتن خیلی سخته بنظر من :) فقط من یه سوال (یا انتقاد ) دارم. چرا بعضی وقتها در جملاتتون به جای گفتنِ "را " از کلمه ی "رو " که جمله رو محاوره ای میکنه استفاده میکنید؟

خیلی ممنون از این پست و از پست قبل. من تا به حال به گرونی بیان فکر نکرده بودم. چون زیاد در گیر امکاناتش نشده بودم.
پاسخ:

   ممنونم از نظر زیبای شما و خوشحالم که با هم هم عقیده هستید.

در مورد انتقاد هم باید به عرضتون برسونم صمیمی نوشتن باعث میشود که مخاطب احساس راحتی و دوستانه ای در وبلاگ شما بکند . اما در مقابلش خشک نوشتن و ادبیاتی نوشتن تاثیر حرف رو خیلی بالاتر خواهد برد . من دوست دارم هم پست هام نفوذ داشته باشد و هم صمیمیت و انرژی مثبتی میان من و مخاطبانم برقرار کنم . اگر دقت کرده باشید نه تنها کلمه را بلکه برخی از قسمت های متن نیز کاملا خودمانی نوشته شده . هدف از ترکیب این دو لحن این بوده که هم تاثیر متن رو بالا ببرم هم با صمیمی شدن و محاوره شدن در بخش های کوچک کاری کنم کاربر احساس یک رابطه دوستانه با نویسنده خودش داشته باشد.

من از این فن خیلی جاها استفاده کردم . هم مطالعه کننده از متون شما حساب می برد و هم رابطه صمیمانه ای با مطالب شما برقرار می کند . ارتباط با انرژی مثبت.

ولی ممنون از توجه تان . شما اولین شخصی هستید که به این مساله دقت کافی داشته اید و من بسیار خوشحالم :)

خوشحالم که باعث شدم فکرتان راجع بهش مغشوش بشه :)

منکه با این مدل نوشتن مشکلی ندارم. ولی متعجبم که تو بعضی جملات اینطوری مینوشتین تو بعضیاشون نه.واسه همین فکر کردم خودتون حواستون نبوده و اینطوری شده. برای همین گفتم. وگرنه اتفاقا من از این مدل نوشتن رو دیدم. اما خب دیده بودم یا فرد کاملا رسمی مینوشته یا کاملا اینطوری که صمیمی بشه. ولی هر دو رو باهم ندیده بودم. برای همین جای تعجب شد :)

  • فائزه تکلو
  • وای چقدر خشن و عصبانی :))
    حق دارید.این ک چیپ پسندی در ایران داره همه گیر میشه خیلی جای تاسف.که ی دختر با دماغ عملی و عکسهای بی محتوا هزارتا لایک میخوره تو اینستا و ی محتوای خوب و خلاقانه در مقایسه با اون برابر یا کمتر!
    حالا اصلا پول هم بگیرند اشکالی نیس اگر محتوای عالی تحویل بدند.من خودم به شخصه یه کیف یا کفش چرم میخرم ک گرون هم هست اما سالها برام کار میکنند.اما درفضای مجازی امکاناتی ک پولی هم هست خیلی در حد قیمتش نیست متاسفانه.
    ب نظرم ما باید از خودمون شروع کنیم و سعی کنیم مفاهیم چیپ رو اهمت ندیم.مثلا من پیج ها و وبلاگهایی ک تولید محتوای جدید ازشون نبینم و صرفا کپی پیست باشه دنبال نمیکنم.و یا همین انتقادها.قطعا جواب میده
    نمیدونم راه حلش چی میتونه باشه غیر از تلاش فردی:(غم انگیزه واقعا
    متشکرم از متنتون.اولش گفتم چقدر زیاده ولی پاراگراف اولو ک خوندم خودش منو کشید
    پاینده باشید
    پاسخ:

           ممنون از اینکه تشریف آوردین و متن به این بلندی رو مطالعه کردین. این اپیزود دو قسمتی بود و شما باید اپیزود اول رو مطاله می فرمودید.

    بله متاسفانه همین هست و من هم مانند شما صفحات بی محتوا رو دنبال نمی کنم.

    اما من و شما فقط دو نفریم . باید انقدر زیاد باشیم که چنین ویروس هایی که سطح اینترنت برداشته بشند . کسانی که اصلا حالیشان نیست که اینترنت به چه دردی می خورد. فکر می کنند اینترنت جای پیدا کردن دختر و مسخره بازی و ادای پولدار ها رو در آوردن هست. شرکت بی ام دابلیو کلا تعداد صد عدد بی ام دابیلو آی هشت رو تو ایران وارد کرده. اما می بینیم در اینستا هزاران نفر با این ماشین عکس دارند و مدعی هستند که مال خودشونه :)

    کاش جبهه ای تشکیل بشه و همگانی بشه و رسما اینجور بی هنر ها از صحنه محو بشوند و اینترنت ما پاک و غربال شده و یک فضای سالمی رو داشته باشیم.

    آره واقعا ..
    نَ دیگه تا اون حَد :))
    پاسخ:
    ممنون بابت کامنت زیباتون فقط راجع ب پست بود یاپاسخ به کامنت من؟
    سلام
    وااااااای چه پست طولانی!!!!!!!!
    انشاالله یه زمانی وقت میکنم میام میخونمش!:))

    یاعلی
    اشکال نداره ..
    پاسخ به نظر ..
    خواهِش
    :)))
    کجآش راحتِ آخِ .. سرمُ بکوفَم دیوارآآ ..
    شما بیآ و فرض کُن یه آدم بدون اعتماد به نفسِ استرسی :|
    خوبه تونستی .. :/
    همه اینا رو میگن اما تاثیری رو من نداره :/
    اصَن نمیخوام فارغ التحصیل شم ):

    همچنین مِرسی
    :))
    من همیشه لپ تاپَم روشنه و بلاگ هَم بازه ..
    سعی ـمُ میکنم ..
    دَرس ؟ دَرس چی هَس اصَن ؟ D:
    آهآ خوب ِ ..
    اینم فکرِ خوبی ِ .. (:
    کِ اینطور ..
    نَ دیگه تنهایی خوشم نمیاد ..
    خواهشا درک کنین پست ـمُ ..
    :)
    هَمچنیـن ..
    مَنم یِ زمان نداشتم .. :| ایشالا میخرید ..
    دلیل تمام چیزایی که نوشتی اینه که ما (ایرانی ها)به کارای چیپ علاقه ی فراوانی داریم!

    +کار های اصولی رو در توان خودمون نمیبینیم! یا دوست نداریم در توان خودمون ببینیم!
    +شایدم ما یه نسخه ی فیک ایرانی هستیم!
    پاسخ:

    ممنونم از نظر زیبای شما

    خیلی طولانی بود.کمتر بنویس خسته شدم...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">