اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

مشهوریت

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۴ ب.ظ

در زمان های خیلی دور هر شخصی برای معروف شدن و مشهور شدن راه زیادی داشت . در هر زمینه ای باید زجر می کشید و تلاش می کرد. اگر می خواست که بشود دکتر شریعتی باید مدرسه می رفت و نمره های عالی دریافت می کرد. بعد در دانشگاه کلی درس می خواند و کتاب و بعد می شد دکتر شریعتی معروف. و حتی در زمینه موسیقی طرف هزینه می کرد و سه ساز را فرا می گرفت و سعی و تلاش می کرد و گرسنگی می کشید و زجر تا این که یک روز می شد یکی از خواننده های معروف و محبوب کشورمان. در آن زمان اینترنت نبود و هر فرد واقعا باید تلاش می کرد تا به یک هدفی برسد .

پس از مدتی اینترنت وارد عرصه شد . آن زمان همه از داشتن سایت می ترسیدند. می گفتند وای اگر بسازیم و خالی باشد آبروی ما می رود . اصلا سایت می خواهیم چه کار . حتی مواردی بود که در سال 1385 حتی از داشتن وبلاگ هم می ترسیدند. آن زمان دسترسی به سرور ها کم بود و هزینه باز کردن سایت واقعا بالا بود . به شخصه یادم هست که برای راه اندازی اولین مرجع هواداران امراه اردوغان که یک هنرمند ترک بود حدوداً دو میلیون تومان هزینه کردم. چیزی که امروزه شما می توانید با تنها صد هزار تومان آن را تهیه کنید . آن زمان توجیهی نداشت که دو میلیون تومان بدهید به یک وبسایت . آن زمان اچ تی ام به در ایران به این سادگی نبود و هر شخصی که کار می زد هم مبالغ بالایی را طلب می کرد . استفاده از اسکریپت های نال و ترجمه آن ها شد کار شب و روز ما . بعد از مدتی از این سایت شما می توانستید معروفیت خاصی رو برای خود رقم بزنید . باز هم در اواسط خیلی سخت تر و سخت تر بود. وقتی سایت شما باز شد دیگر فرصت اشتباه ندارید. نمی توانستید کار بی کیفیت روی سایت خود انجام بدهید چون سایت شما به صورتی مجله اینترنتی شما بود که خود هم نویسنده اش بوده اید و هم سر دبیرش. وبلاگ ها واقعا وبلاگ های پر و زیبایی بود . آن زمان من 14 ساله بودم و با حرفه ای ها کار کردم. وبلاگ نویسانی قدر که من واقعا بینشون کودکی بودم . خیلی به من لطف داشتند. هر شخصی که یک سایت باز می کرد میدانست که از این سایت چه می خواهد . اگر حرفی برای گفتن داشت وبلاگ و یا سایتی را باز می کرد و به نسبت نیاز و اطلاعات آن را مدیریت می کرد. وبلاگ نویسان آن زمان همه هجده سال به بالا داشتند و واقعا از نظر طراحی قالب و کد های ساده و مطالب قوی و با کیفیت حرف اول را می زنند. من و امثال من که امروز هنوز نتوانستیم جای آن ها را بگیریم . با اینکه من حدوداً ده / یازده سال هست تجربه طراحی و برنامه نویسی تحت وب رو دارم اما هنوز می گویم که به آن وبلاگ نویسان نرسیده ام . از بحث خارج نشویم . من این دوره را دوره وسطی نام گذاری می کنم. دوره ای بود که مقداری راحت تر از دوره قبل بود. تا اینکه حدوداً از سال 1387 به بعد مردم آرام آرام با فیسبوک آشنا شدند که هنوز فیلتر نبود.

دوره ای که تا امروز ادامه دارد . مردم می آمدند و دوستانشان را دنبال می کردند . تا اینکه مشهوریت به راحت ترین حالت ممکن خود رسید. هر شخص بیسواد و بی هنری یک صفحه فیس بوک باز کرد و کارش شد کپی کردن مطالب و اینکه بگوید من خیلی خوب و باکلاسم و با تعداد لایک های بالا ادمینی پیج هم مانند خوانندگی یکی از رشته های شهرت شد . و آقای X با دو میلیون لایک کننده شخصیت معروف شد . و آرام آرام سن ادمینی پیج ها به سمت پایین نزول کرد . و امروزه داریم فردی که پانزده سال بیشتر ندارد و با روش های نادرست پیج هایی با لایک های میلیونی دارد. بعد از مدتی که علم پیشرفت کرد هزینه خرید هاست نیز پایین آمد و شرکت های که بیشترشان ریسلر هستند وارد عرصه شدند. شرکت هایی که نه سروری دارند و نه زحمتی . و برخی از آنها فقط اسم شرکت را یدک می کشند .از یک شرکت خارجی یک هاست نامحدود را سالانه 800 دلار اجاره می کنند و می شوند شرکت های بزرگ. و مشغول فروش هاست . و هاست 2 گیگابایتی رو حتی تا ده هزار تومان هم به فروش می رسانند. یعنی شما می توانید با تنها بیست هزار تومان یک وبسایتی داشته باشید که آن زمان من با دومیلیون هم نتوانستم داشته باشم. با این کیفیت یک سری به اصطلاح انسان غیر متخصص متقلب وارد این عرصه شدند. این ها نیز خود به چند دسته تقسیم می شوند. در ابتدا دانلود برنامه ( نرم افزار) مد شده بود . حتی فرد آنقدر تخصص نداشت که معنی کلمه software به معنی برنامه نیست. و صحیح این کلمه نرم افزار می باشد. مقدار زیادی برنامه یا program تشکیل یک نرم افزار جامع را می دهند. برای این کار نیازی نبود کار خاصی صورت بگیرد . تنها کافی بود که از سایت های چینی نرم افزار کرک شده را کپی می کردید داخل سایتتان و آنوقت شما می شدید یک توسعه دهنده که نرم افزار های زیادی را دارد. و یا از سایت های معتبر دیگر نیز راحت کپی می کردید. که ماشاالله در سطح نت ما به اندازه سایت های دانلود نرم افزار ، نرم افزار نداریم . بعد از مدتی برخی ها که نه صدای خوبی داشتند و نه هنری در موسیقی وارد عرصه شدند. در زمینه موسیقی تخصص کمی دارم پس زیاد وارد این مبحث نمی شوم . اما گروهی دیدند که سود در داشتن سایت موسیقی هست .که کار این بدصدا ها را پخش کنند . تا اینکه امروزه هزاران سایت دانلود موسیقی هست . به علاوه تبلیغات از شخص خوانند نیز پول میگیرند . تازگی ها هم صفحات پاپ آپ مد شده . من وارد صفحه ای بشم که صفحعه پاپ آپ داشته باشد سایت را بلاک می کنم. اما متاسفانه کاربران اپاز طریق این وب مستر های غیر حرفه ای و بی سواد مورد اذیت قرار می گیرند . تا اینکه به فکر یک باهوشی افتاد که یک شبکه اجتماعی راه بندازد . به تقلید از فیس بوک شبکه های اجتماعی داخل ایران باز شد . که با شیرترانیکس هزاران شبکه اجتماعی باز شد مث فیس پوک و ایران فیس و .... . که همشون هم صفحه مزاحم پاپ اپ دارند . و از نظر من وب مستری که از صفحه پاپ آپ مزاحم برای تبلیغات استفاده می کند به علاوه بی سواد ، بی شعور و ابله نیز هست . چون خطرناک ترین کار برای تبلیغات صفحات پاپ آپ هستند . بعد این مساله نیز اشباع شد و به چت روم ها رو آورده شد . و هر شخصی یک چت روم باز کرده . اما بعد از مدتی نیز چت روم ها از مد افتادند . الان همه روی اینستا گرام سرمایه گذاری می کنند . طوری که این صفحات گریبان احسان علیخانی را یک روز گرفت که یکی از مدلینگ های اینستاگرام را دعوت کرده بود ..

تمامی اینها نشات گرفته از عدم آگاهی کاربران است . تا اینکه مساله به جایی رسیده که کیفیت صفحات وب ایرانی به بدترین حالت خود رسیده است.

از این تریبون اعلام می کنم دوستانی که قصد دارند صفحه وبی را باز کنند خواهشا اول ببینند آیا نیاز هست ؟ باور کنید اکثر کسانی که تبلیغات می کنند که از اینترنت یک شبکه پول دار شوید و میلیونر همش دروغ محض می باشد . شما اگر به پولدار های تهران مراجعه کنید می بینید هیچ کدامشان از اینترنت میلیونر نشده اند . و مطمئن باشید که یک شبه پولدار شدن یک شبه هم به باد می دهد. و از نظر من که مسلمان شیعه هستم این کار شدیدا حرام می باشد.

باشد که با خواندن این اپیزود .. کمی فکر کنیم .. که آیا وبسایتی که قصد دارم بسازم .. به درد می خورد یا خیر. اگر به درد نمی خورد و فقط برای پولدار شدن و کسب درآمد و.. هست .. بی خیالش شوم .. و صفحات وب را الکی اشغال نکنم .

روزتون خوش

نظرات  (۲)

اپیزود کاملا درست و به جایی بود
متاسفانه یا خوشبختانه دنیای مجازی انقدر بی سر و ته و بزرگ شده که هر کسی از هر گوشه اش میخواد یه سهمی داشته باشه
البته با ایده ی شما موافقم که میگید برای کسب مشهوریت و یا بعضا پول به این صفحات اجتماعی و کلا اینترنت رو میارن اما باید این هم در نظر داشت خیلی ها برای برطرف کردن کمبود های شخصیتیشون وارد این عرصه ها میشن متاسفانه! چرا که اینجا یک دنیای مجازی با یک شخصیت مجازیه که ما هرطور بخوایم میتونیم اون رو بسازیم ... بنابراین اکثرا افراد برای ساختن شخصیت آرمانیشون در نظر دیگران با وبلاگ یا پیج یا الخ خودنمایی میکنن ... مهم ترین اصلی که باید در هرجا در نظر گرفت حفظ خود حقیقی یا شخصیت واقعیه که همه جا همونجور که واقعا هستیم باشیم و نخوایم ادا در بیاریم و در ضمن در نظر گرفتن خدا که عالم محضر خداست و دنیای مجازی رو هم شامل میشه :)
در این صورت کارهامون مثمر ثمر تر میشه

+ و الان من با این پست شما به چالش کشیده شدم که واقعا لازمه وبلاگی داشته باشم یا نه و نگران به خاطر بی فایده بودن وبلاگم!!!  بعد از 4 سال وبلاگنویسی چالش خیلی نگران کننده ای برام :))
ببخشید زیاد صحبت کردم 
تمنای دعا
پاسخ:

       نفرمایید . من وب هایی رو سراغ دارم که ... بماند ..

متاسفانه همین طور هم هست . برای مثال در جامعه واقعی من هیچ موفقیتی نداشته ام و کلا یک جا نشسته ام . اما می توانم خودم را در همین وبلاگ دکتر جراح قلب ، مارک زاکربرگ، برنامه نویس سایت گوگل و یا حتی خدای کامپیوتر و برنامه نویسی جا بزنم .

در محیط بیرون کسی من را به آدم حساب نمی آورد اما می آیم و ...   .دقت هم کرده باشید اکثرا وب های بی محتوا .. تبلیغات پاپ آپ دارند . ادبیات صحبتشان ضعیف است. دایم کامنت های تبلیغاتی روی وبلاگ ها قرار می دهند ، گمان می کنند که بعد از مدیر عامل شرکت های بزرگ آی تی این ها جایگزین هستند ( و یا در وبلاگ های فلسفی بعد از نیچه اینها هستند) و ( در زمینه ادبیات بعد از صادق هدایت و مهدی اخوان ثالث این ها هستند) .

از نظر من تنها راه مبارزه با این وضعیت .. شکستن غرور است . من در بلاگفا از خیلی از وبلاگ ها دیدن و انتقاد کردم . اما تنها دو وبلاگ پاسخ مثبت دادند . خیلی ها گفتن به شما ارتباطی نداره.

فرض کنید یک خارجی وارد صفحات فارسی بشود . به نظر شما .. این کیفیت خوب است یا خیر؟

از نظر بسیار زیبای شما صمیمانه تشکر می کنم.

+ خواهشمندم این ظلم رو در حق وبلاگتان نکنید . واقعا سلیقه تان را دوست دارم. حتی اگر محتوای وبلاگتان صفر هم باشد .. برای خودتان است . از جایی دیگر کپی نشده . و واقعا تحسینتون می کنم . موفق باشید . قلمتان هم گرم باشد

بله واقعا
اما از وقتی بلاگفا از میدون خارج شد انگار وبلاگ های بی ارزش (البته من هم یکی از همینا ) کمتر دیده میشن ...
امیدوارم یه روزی بشه که وبلاگنویسی و سایت هامون ارزششون بالاتر بره و حرفی واسه گفتن توی دنیا داشته باشیم در این مورد
و اینکه شکستن غرور که میفرمایین چندان خم راهکار عملی نیست چون نتیجش میشه انتقاد ناپذیری و جبهه گرفتن!! متاسفانه ...

+ این نظر لطف شماست :)ممنونم
پاسخ:

ممنون بابت کامنت زیباتون .. من اغراق نمی کنم..

وبتون زیباست ... اما وب شما یک عدد هست .. و وب های بی محتوا هزاران عدد..


+ خواهش می کنم . من واقعیت را عرض نمودم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">