اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

درس بخوانم یا نه

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۶ ب.ظ

در این اپیزود می خواهم بحث کنم با شما. و نظرتان را جویا بشم . نتایج کنکور را که دادند من وبلاگ دوستانم مراجعه کردم و دیدم که عده ای اصلا علاقه ای به ورود به دانشگاه ندارند

دلیل های متفاوتی می تواند داشته باشد. برخی عقیده دارند که درس خواندن آینده ای است روتین که برای ما گذاشتند. اگر برویم و واردش بشویم محدود به همان راه خواهیم شد و اگر هم نرویم می شویم انسان موفق . و چرا مانند استیو جابز و.. که تحصیلات آکادمیک ندارند نشویم.

در این اپیزود می خواهم به بحث این مساله بپردازم. من روان شناس نیستم.جامعه شناس نیستم.مشاوره تحصیلی هم نیستم. اما نظرم را در این اپیزود وارد می کنم . دوستان می توانند در بخش نظرات نظراتشان را اعلام کنند و یا از دکمه های سبز و قرمز به این اپیزود رای بدهند.

از نظر بنده ما خودمان هستیم که خودمان را محدود می کنیم . اکثرا ما ایرانی ها آدم های تنبلی هستیم و دوست داریم که بیارند و به ما بدهند. ما دنبالش نرویم. حتی خود شخص من نیز تنبل تشریف دارم و این انتقاد را به دیگران وارد نمی کنم. برخی افراد این تنبلی خودشون را با اشخاصی چون استیو جابز پوشش می دهند. می گویند چون او دانشگاه نرفته پس نرفتن به دانشگاه یکی از علت های موفقیت است. با اینکه باید یک بار زندگی نامه این اشخاص بزرگ را مطالعه کنیم.

مطمئنا اگر استیو جابز و یا بیل گیتس و یا مارک زاکربرگ و یا خیلی های دیگر که دانشگاه خود را تمام نکردند و تحصیلات آکادمیک ندارند در عوض خیلی زحمت کشیده اند. شب و روز کار کرده اند و خودشان یک ایده را تبدیل به یک ابزار کردند و موفق شدند که بشوند استیو جابز. اما من ایرانی نمی روم دانشگاه که بشوم بیل گیتس. اما بعد از مدتی یک وبلاگ باز می کنم به امید اینکه بشوم استیو جابز. و همینطور ادامه می دهم . و آخر هم هیچ چیز نمی شوم. در آمریکا خیلی ها کالج نرفتند و مدرک دانشگاهی ندارند. اما یک نفرشان شده استیو جابز و یا بیل گیتس.

از نظر من تحصیلات آکادمیک می تواند خیلی برای انسان مفید باشد. شاید آنهایی که در دبیرستان بودند از درس ها زده شده باشند. اما دروس دانشگاه کاملا محسوس می باشد و مورد استفاده خواهد بود و جذاب. پس بهتره من نوعی با رفتن به دانشگاه یک دکتر، یک مهندس، یک طراح، یک معمار، یک مترجم و یا یک روانشاس وارد جامعه شوم . به این شغل ها یک نفر آمار اضافه کنم. نه اینکه با نرفتن یک آمار به افراد بی سواد کشورم اضافه کنم . زمانی دیپلم یک مدرک تحصیلی ویژ] به شمار می رفت. الان هر شخصی که دیپلم داشته باشد متاسفانه جامعه او را بی سواد خواهد دید. خیلی ها دیپلم بوده اند و استعداد هایشان را شکوفا کردند اما این افراد از نظر من خواص هستند نه عوام.. یعنی هرکسی نرفت دانشگاه دانشمند نمیشود .

امروزه کسی که تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد رسما در جامعه بی سواد دیده میشود. و به نظر من کشور ما به من دکتر،من مهندس، من گرافیست و.. بیشتر احتیاج دارد تا من دیپلم وبلاگ نویس که به زمین و زمان نقد می کنم و در رویا می خواهم بیل گیتس شوم.

چون پیشرفت کشور من .. منوط به ادعای من نیست . منوط به تلاش من است .. اما .. من فقط ادعا هستم ... نه تلاش ...

دوستان اگر نظری دارید می توانید مطرح کنید تا با هم به بحث بپردازیم.

روزتون خوش

نظرات  (۱۳)

سَلام .
ممنون ، مِرسی ..
آره سبکش کِ آره ولی بد نیس ترانه سراهایِ دیگه هم یه تست بکنه !!

مِرسی ..
پاسخ:

... اکثرا خواننده ها .. اشعاری رو می خوانند که خودشان دوست داشته باشند . حتی اگر آقای بمانی هم شعر بگه و خود بنامین بهادری دوست نداشته باشه .. نمی خوندش .. و فکر نکنم بنیامین سبکش رو عوض کنه .. و شعر ها هم همین سبک ها را حفظ می کنند. مگر بنیامین 88 شعر های خیلی قوی داشت؟

اما به دل مردم می شینه .. سبک آلبوم جدیدش هم خوبه ..

زیاد نباید حساس بود .. :)

آره خُب ..
آره باو اون قوی تر از این بود شعرهآش !

بله خُب مآ که هنوز طرفدارشیم ..
پاسخ:

... من طرفدار خواننده ای خاص نیستم . اما همشون رو گوش می دهم . بجز حمید عسگری !

بارانا هم سبک جالبی داره ... :))

خیلی هَم خوب ..
آره :دی
  • آلبرت کبیر
  • درس خوندن یه مساله اییه که خیلی روش هدف گذاری نمیشه تو ایران ...
    ما که بی سوادیم ... با سواداشم تکلیفشون معلوم نیس :)
    پاسخ:

    بله . متاسفانه در کشور ما هر شخصی با توجه به ساختار ذهنی اش نمی تواند درس مورد علاقه اش را بخواند.

    عده ای استعداد مهندسی دارند و به خاطر پول دکتر می شوند. و چندین نمونه از این قبیل . هر شخصی را برای کاری ساخته اند. اما این مساله در ایران اصلا توجهی بهش نمی شود .

    خواهش می کنم . نفرمایید . همواره استادان در تواضع اند !

    هرکس خودش باید راهش رو انتخاب کنه اما با دلایل منطقی!
    درسته که برا بعضیا واقعا دانشگاه رفتن سرعت پیشرفتشون رو کم میکنه  و حتی سد راه موفقیته براشون !
    منتها رسیدن به این نتیجه ، به شرطیه که "واقعا" همین باشه!
    ینی طرف مطمئن باشه که اینه!
    نه از روی شرایط موجود جامعه (اینکه میگن الان فوق لیسانسه هاش بیکارن و...،این شرایط برای اون افراده!
    شاید برای منِ نوعی بنابر پیش گرفتنِ یک روندِ متفاوت، اینطور نباشه)
    بی همتی خودمون!!

    کاملا موافقم
    متاسفانه ماها همت سختی کشیدن و تلاش نداریم
    ازجمله خودِمن
    پاسخ:

    نظر بسیار زیبایی بود . من هم با شما هم عقیده هستم . ممنون که لطف فرمودید و وقت گذاشتید و نظر زیباتون رو به ثبت رسوندید.

    بله . خیلی از لیسانس ها هستند که الان پول پارو می کنند . چون هم همت دارند و هم پشتکار و هم زحمت می کشند . اما من نوعی نشسته ام خانه و می گویم کار نیست . چون منتظرم یکی بیاد و بگه بفرما پشت میز بشین ماهی هم پنج میلیون بگیر. مطمئنا اینطور نخواهد شد. متاسفانه برخی از همین مدارک به آدم غرور کاذب می دهد. برای مثال یکی از اقوام ما در دانشگاه آزاد جغرافیا خوانده . پدر من چندین جا سفارش کرد که ایشان برود و کار کند افتخار ندادند. ایشون می گفتند من لسانس( معادل لیسانس که حتی تلفظ مدرکشون رو هم بلد نبودند) دارم و باید شغل مدیریتی داشته باشم. و سطح سوادش هم در این حد بدونید که اون روز گفت مزار(قبر) حضرت ولی عصر(عج) در سامرا هست و ایشان آنجا دفن شده است!

    و رفت مدرک هم بیاورد که ثابت کند! خانمی که به قول خودش لسانس جغرافیا هم دارد!

    با تشکر از نظر خوبتون

  • عرفـــــ ـــان
  • یه جورایی مخاطب مستقیم این پست من بودما :))
    البته من که خوشحال شدم ...
    چون یه جاهایی خیلی درست گفتین ...
    بله من شاید به خاطر فرار از درسو دانشگاه اون آدمارو مثال میزنم که موفقن تا دست از سرم بردارنو بذارن بی خیال درس خوندن بشم !
    به هوایِ این که من فردا میشم استیو جابز !
    خب بر میدارم یک کتابِ آنتونی رابینز یا برایان تریسی میخونم ...
    خیلی دقیقو واضح راهه موفق شدن در هر زمینه ای رو نشون داده ...
    جو گیر میشمو میگم وای چرا دانشگاه انقدر منو محدود کرده چرا نمیذاره پیشرفت کنم !
    بدونه این که راهو برم سریع تصمیم میگیرمو میگم فعلا فقط باید از این راحت بشم !
    ولی بعد از انصراف تازه میفهمم که این راه خیلی ام آسون نیست !
    با این همه تنبلی نمیشه استیو جابز شد ...
    تازه میفهمم که همش به خاطر تنبلی بود که اینارو مثال میزدمو میخواستم از زیره مسئولیت در برم ...
    میدونی این چیزا خیلی ریشه ایِ ... یعنی این حاصله یه روز یا دو روز زندگی من نیست ... این ذهن پرورش یافته ۲۰ سال زندگیِ که محیط و آدما روش تاثیر گذاشتن  و الان داره اینطوری تصمیم میگیره ...
    در واقع اصلا شاید من نا خود آگاه میام اینجا و این حرفارو میزنم ....
    دو سال پیش مطلبی خوندم در مورد این که دانشگاه جلو پیشرفت رو میگیره و همون مطلب رو  در چند کتابِ دیگه ام خوندم و این تو ذهنم هک شده ...
    هیچ تحقیق در موردش نکردم ... در واقع این رو تو ایران برسی نکردم که ببینم چطوریه فقط تجربیاتِ بقیرو میدونم ...
    ولی من خودم سه ترم رفتم رشته عمران ... کاملا مخالفم که دانشگاه رفتن یک فردِ کار بلد رو تحویل جامعه میده به خصوص دانشگاه هایی که الان سره هر کوچه یکی هست ...
    دانشگاه های دولتی که بحثش جداس چون هدفشون مشخصه میخوان یک فردِ مفید تحویلِ جامعه بدن نه فقط جیباشونو پر کنن ...
    دانشگاه هایِ غیرانتفاعی و امثال اینا مدرک رو قسط بندی کردن و شما ترمی فلان قدر پول میدی بعد چهار سال یک مدرک بهت میدن ...
    منی که سه ترم عمران خوندم تو دانشگاه غیر انتفاعی میگم باره علمی این دانشگاها صفره ...
    تو دانشگاه ضعیفی ام نبودم دو سالِ پیاپی بهترین دانشگاه غیر انتفاعی مشهد شد ...
    هنوز پنج دقیقه از کلاس نگذشته همه میگن استاد خسته نباشی استاد خسته نباشی ...
    خوده استادم واقعا خسته استو حوصله درس دادن نداره ...
    همه ام تو کلاس یا تو لاینن یا تو وایبرن ! کی درس گوش میده !
    از اون ۲۰۰ نفر ورودی اون ساله ما به نظر من فقط ۲۰ تا مهندس عمران خوب تحویل جامعه میده اون دانشگاه ...
    اونم اون دانشگاه تحویل جامعه نمیده بلکه تلاشه خودشونه ...
    گذشته از تنبلی و این حرفا من الان در شرایط روحیِ خوبی ام نیستم ...
    از همین طرزِ صحبت کردنم که چقدر بَدو نا مفهوم حرف میزنمم کاملا مشخصه :)
    از انتقادِ مستقیم و به جایی که به حرفایه من تو بقیه وبلاگا کردین سپاسگذارم :))
    موفق باشید ...
    پاسخ:

    تا به حال چنین نظر پخته و زیبایی رو شاهد نبودم و حرفتون رو کاملا قبول دارم.

    اما می توان با یک تغییر کوچک کارهای بزرگی انجام داد.

    مرسی که وقت گذاشتید و این نظر زیبا رو قرار داده اید .

    انشاالله شما هم عضو همان بیست نفر خواهید بود .

    و باعث افتخار منه که کامنت شما منجر شد یک اپیزودی را روی این وبلاگ رقم بزنم . و از این نظر به شما مدیونم :)

    موفق باشید . وبتون رو هم دنبال می کنم ! :)

    الان لیسانس هم دیگه چندان کارایی نداره و یکجورایی سطح متوسط تحصیلات محسوب میشه دیپلم که جای خود
    اما باید گفت که ایجاد انگیزه برای درس خوندن خیلی مهمه
    اینکه از خودمون شروع کنیم .... هدفگذاری کنیم .... ببینیم سختی های راه رو میتونیم تحمل کنیم یا نه و بعد وارد میدون عمل بشیم .... متاسفانه بیشتر این انگیزه ها توی سیستم غلط آموزشی دبیرستان داره نابود میشه  .... همین کنکور .... یک سال عمر و ذهن و وقتمون رو میگیره برای یه رقابت که 30 درصدش به ما بستگی داره!شاید هم کمتر حتی!!!! 
    اگر بخوایم از این انتقاد ها بگیم تا صبح میتونیم سفسطه کنیم و داد سخن بزنیم ولی فایده ای نداره
    دنیا هم با آدمای همیشه شاکی سازشی نداره :) پس بهتره خودمونو وفق بدیم و در هر شرایطی که هستیم به بهترین نحو وظیفمون رو انجام بدیم .... این خودش میتونه یه انگیزه باشه .... انجام وظیفه ... رعایت حق خودمون و شانمون ... از این همه حرف زدن خودم نتیجه میگیرم در یک کلام انسان در هر جایگاهی و با هر شرایطی وقتی به بهترین نحوی که از دستش برمیاد وظیفش رو انجام بده ،چه درس خوندن، چه هرچیز دیگه ای مطمئنا جامعه ی مسئول تری خواهیم داشت و رشد و توسعه با هم اتفاق میفته .... اینم باید در نظر داشت که همه چیز درس نیست:)
    همه چیز از بی مسئولیتی ما نشئت میگیره :))
    پاسخ:

    بسیار عالی .

    بله متاسفانه دانش آموزان چهار سال سختی می کشند و در دبیرستان ها ( که واقعا معلم های دبیرستان مزخرفترین دبیر ها هستند) چون اکثر خودشون رو در سطح استاد دانشگاه می بینن با اینکه نیستند . و همش دانش آموز رو طرف دوم جنگ می بینند . اگر مدرسه دولتی هم باشد دیگه بدتر. معلم می گوید که حقوق من در همین حدی است که بیایم و سر کلاس بخوابم!

    سپس شما یک سال همه تفریحاتتون رو کنسل می کنید که فقط درس بخونید. و این خیلی روی روان و اعصاب تاثیر منفی می گذارد. سر آخر هم که ... خودتون بهتر از من می دونید.

    اما نظر خوبی بود . در انتها ... هرچقدر هم انتقاد بشه هیچ ارگان و یا مسئولی پاسخ گو نیست و نتیجه انتقادات ناموفق بودن خودمون خواهد بود . پس بهتره که خودمون به خودمون یک تکانی بدهیم .

    نه بی مسئولیتی .. بلکه تنبلی . چون آدم تنبل بی مسئولیت می شود.. از یه جایی باید یک گوشه ای را گرفت

    خواهش میکنم
    ممنون از مطالب زیبای شما :)

    تحصیلات ، الزاما شعور به همراه نداره!!!
    پاسخ:
    درود بر شما ..
    تا وقتی تکلیف این همه تحصیل کرده ی بیکار مشخص نشده طبیعیه که خیل یها بی رغبت باشن به ادامه ی تحصیل چون واقعا آدم ها به شغل نیاز دارن نه فقط تحصیل تئوری.
    پاسخ:

    بله . همینطور است که شما می فرمایید.

    با تشکر از نظر خوبتون ..

  • عرفـــــ ـــان
  • خواهش میکنم ...
    مرسی از لطفِ شما :)
    بیکاری تو جامعه هست
    درس خوندن سخته
    مشکلات زیاده
    گرونی هست
    دوست ناباب زیاده
    ولی نباید خوت رو فدای دیگران کنی که
    نباید دست از تلاش بکشی که
    باید به خودت ایمان داشته باشی
    باید به خدا توکل کنی
  • فائزه تکلو
  • موافقم
    شاید باید از محدودیت دربیایم.هم دانشگاه بریم و درس بخونیم هم ب ایده هامون برسیم و واسشون تلاش کنیم. و من بسیار دیدم یه دکتر یا یه مهندس ک ی بیزنسمن و تاجر و موسس یه کارخونه تولید کالایی خاصه و موفق هم هست.
    محدودیت ممنوع
    پاسخ:
    تشکر از نظر زیبای شما
    راستش دورو بر خودم کسی رو ندیده بودم که بخاطر این دلایل نره دانشگاه :|| دلایل دیگه ای داشتن که مسخره بود. ولی اینو واقعا نشنیدم :/
    هلو بپر تو گلو که نیست!!من خودم به شخصه سنم زیاد نیست. ولی الان فهمیدم که به درس شیمی علاقه دارم. ولی برادر بزرگترم میگه بنظرت زیست بهتر نیست؟ (چون تو کنکور تجربی تاثیر بیشتری داره و این خرفا ) برادرم فک کنم هم سن و سال شما باشه. به فکر اینده مه. همه هستن ولی ب طور درست نه. وقتی به زن عموم گفتم رفتم المپیاد شیمی از زیست سراغ گرفت یا ریاضی. چرا همه فکر میکنن فقط اینا درسن؟ :/ من فقط برای اینکه نشون بدم بدون زیست میتونم چیشرفت کنم رفتم المپیاد شیمی. درس بخونم ایشالله یه مدالی هم کسب کنم که عالیه :) هدف ⬅ داروسازی :)

    یکم گنگ حرف زدم. ساعت سه شبه :))
    پاسخ:
    بسیار هم عالی ان شاالله موفق باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">