اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

اپیزود

چیزی که می فهمم ( فک کنید توییتره )

راستش را بگو

دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۵ ب.ظ

از اینکه دروغ بگویم بدم میآید.موقع دروغ گفتن هول می شوم دست و پایم را گم می کنم و خنده ام می گیرد.دلم نمیخواهد چیزی از من بپرسند که مایل به پاسخ گویی نیستم و اگر پرسیدند و نخواستم جواب بدهم تا بتوانم طفره می روم، بحث را عوض می کنم و  نهایت نشد، دروغ می گویم.آدمی که دروغ می گوید حرفش تاثیرپذیر نیست و مخاطبش اگر کمی زرنگ باشد می فهمد که یک جای کار می لنگد.از ریاکار بودن هم بدم میاد ریاکارها همیشه سعی در نشان دادن خوبی های خود دارند و گاهی پا را فراتر گذاشته به همراه ریا رفتار دروغ آمیز ! هم دارند مثل گریه های قلابی!!! گفتم گریه های قلابی؛ چند هفته پیش رفته بودم حرم از معدود دفعاتی بود که دلم میخواست کنار ضریح باشم نزدیکترین جا به قبر امام رضا(ع) و با خیال خام اینکه میتوانم قبر راببینم.گوشه حرم کنار آن دیوار شیشه ای که زن و مرد را از هم جدا می کرد یک صف تشکیل داده بودند رفتم و در صف قرار گرفتم نزدیکی های ضریح بودم که دوتا خانم چادرهایشان را به گردن بسته بودند و ضریح را محکم گرفته بودند طوری که صورتشان به سمت جمعیت بود داد می زدند و به اصطلاح گریه می کردند، وسط آن بل بشو خیره شده بودم به آنها هر چه به صورتشان نگاه می کردم دریغ از یک قطره اشک از بس چشمهایشان را فشار میدادند گفتم الان است که کور شوند راستش با دیدنشان بیخیال نزدیکی به قبر و دیدنش شدم و فهمیدم خیال خامی داشته ام که میتوانم قبر راببینم چون تا سقف پول داخل ضریح بود، هنوز نرسیده بودم دستی به ضریح کشیدم راهم را کج کردم و برگشتم.بعد از ذهنم گذشت که اگر امام رضا این همه حاجت روا نمی کرد آیا باز هم این همه زوار داشت؟ چطوری است که حرم معصومین دیگر در زمانهای خاصی مثل تولد یا شهادتشان فقط شلوغ می شود اما حرم امام رضا همیشه خدا شلوغ است همیشه خدا دور ضریح پر از آدم است.واقعا ما به خاطر ارادتمان انقدر می رویم حرم یا حاجاتمان؟کمی انصاف به خرج دهیم جواب سوال روشن است؟ومتوجه میشویم ما به خودمان هم دروغ می گوییم و برای اینکه بیشتر و بیشتر چیزی نصیبمان شود ول کن زیارت نیستیم...

داشتم می گفتم؛ راست می گویند که حقیقت تلخ است آنقدر تلخ که حاضر به فریب یکدیگر می شویم.نفس دروغ به اسلام و غیر اسلام ربطی ندارد ذاتا بد است، دروغ گو کم کم از چشم می افتد اعتماد دیگران را از دست می دهد و جایی می رسد که دیگر خودش هم خودش را باور ندارد.متاسفانه ما مردمان دروغ گویی هم هستیم :
کاسبی ات چطوره؟ ای بابا تعریف نداره بازار خرابه نون به نون نمی رسه.
پول داری بهم قرض بدی؟ به جان تو اگه یه قرون داشته باشم.
چرا تکالیف تو انجام ندادی؟ خانم دیشب مهمون داشتیم به مادرم کمک میکردم.
وقتی رسانه دروغ به خورد مردم میدهد دیگر چه انتظاری از دیگران است.سردمدارانی که برای پیش برد اهداف یا پنهان کاری میکنند یا دروغ بهم میبافند.ملتی هستیم که حرف تا عملش زمین تا آسمان است.دم از اسلام و مسلمانی میزنیم و از طرف دیگر خیلی کارها ! می کنیم که خیلی وقت است گندش همه جا را برداشته...

+حضرت محمد(ص): در پی راستی و راستگویی باشید، اگرچه فکر می کنید مایه هلاکت است، در صورتیکه راستگویی موجب نجات است و از دروغ گویی پرهیز کنید، اگر چه فکر می کنید دروغگویی عامل نجات است ، در صورتی که آن مایه هلاکت و نابودی است. (نهج الفصاحه صفحه 226 حدیث1127)
+امام علی (ع): دروغگو و مرده هر دو یکسانند، زیرا برتری زنده بر مرده اینست که به او اعتماد می شود، پس وقتی در اثر دروغگویی به سخن او اعتماد نشود ، زنده بودن او بی فایده گشته همانند مرده می شود.(غررالحکم جلد2 صفحه139 حدیث2104)
+عیسی بن مریم (ع): کسی که دروغگوییش زیاد شود حسن و جمال و وقارش نزد خدا و خلق از بین می رود به طوریکه مردم از او متنفر و منزجر می شوند.(اصول کافی)

احادیث هم که کلا فقط 'حدیث' هستند و خوشبختانه جایگاهی برای ما ندارند.

نویسنده: خانم وکیل

نظرات  (۹)

بسیار عالی...
هه...
واسه بعضیامون که انگار دروغ از نون شب هم واجب تره...متاسفانه....
  • بی نام بی نشون
  • در مورد گریه زنان گویم
    فقط خدا می داند که چه چیزی در سر درون است
    بنده نباید هر گز قضاوت کند که گریه اش راست است یا دروغ
  • بی نام بی نشون
  • با همه جاش موافق بودم الا آن قسمت که قضاوت شده بود در مورد زائرها
    موافق :)
    :)
    :)

    + دروغ میگَم ولی سعی میکنم نَگَم ولی باز میگَم، زیاد نه ولی برای رهایی از بند میگَم. D:
    +عنوان فیلمی بود که منم دوسش داشتم قبلنا:)
    +اینطور نگید تباکی هم صواب داره تا کجایی که من میدونم...
    وقتی مردم زبونشون ب دروغ گفتن عادت میکنه:(

  • کبوتر بانو
  • اینجا چند تا نویسنده داره یعنی؟
    پاسخ:
    فعلا سه نویسنده ثابت :)
    به نظرم آدمایِ ترسو دروغگو ـَن ..
    مَن خودم وقت هآیی کِ خیلی اَ طرفــ بترسم دروغ میگم ..
    مثلا به بابام :))
    ولی واسِ چیزایِ کوچیک اصن ارزش نداره آدم دروغ بگه ..
    کِ تازه بعدشم گندش در بیآد . همون اول آدم راستشُ میگه و خلاص !
    راستش از نظر من بخش عظیمی از زوار امام رضا(ع) از نتیجه ی حجم دلتنگی بالا به اونجا پناه میبرنو تنها محل آرامششون رو اونجا میبنن!
  • عرفـــــ ـــان
  • من که میگم یه چیزی تو این آب و خاک ما هست چون هیچ جای دنیا به این شوریه ما این اخلاقارو ندارم مثل همین دروغ !
    عادتای بد کم نداریم که !
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">